… de la profesori

 

 

Ecouri de la profesori

 

Mocanu Luminița – profesoară de franceză, coordonatoarea trupei de teatru

Continuarea tradiției teatrului în limba franceză este una din preocupările profesorilor din catedră și ale elevilor de la clasele bilingve sau nebilingve.
Învățarea limbii franceze și prin practica teatrală asigură un nivel de limbă superior, o deschidere spre cunoaștere, o educație, nu doar formală ci și informală.

Începând din 2004, am parcurs etapele fiecărui început de an școlar, selectând noi membri sau continuând cu componența trupei din anul anterior. Este de remarcat că elevii au rezultate școlare foarte bune, ceea ce le permite să participe și la alte activități școlare. Participarea anuală în perioada 22-29 octombrie la edițiile festivalului francofon de la Arad este urmată de participarea la un festival internațional.
De la înființarea trupei de teatru BCBG, elevii au participat la festivaluri de teatru francofon la Gand, La Alytus, La Roche sur Yon, Napoli, Sorrento, Huesca prezentând: L’été indien, Ca va?, Finissez vos phrases, Concessions intimes, Comme un roman, Un riche, trois pauvres.

Trupa de teatru a participat în luna mai a fiecărui an la festivalul județean de teatru Moliere, organizat de I.S.J Suceava, la activitățile organizate cu ocazia Săptămânii francofoniei, în aula colegiului. Am fost invitați să participăm la festivalul studențesc de teatru francofon organizat la USV. Elevii colegiului au dovedit receptivitate și reale abilități artistice, unii dintre ei îmbrățișând cariera teatrală, transformând pasiunea în profesie.

 

Anca Viorica Greculeac – profesor de fizică, actual director adjunct al colegiului

Cred că acum, după mai bine de 10 ani de activitate în cadrul acestei echipe, pot spune că a munci în structură bilingvă, într-un format foarte generos ce stimulează creativitatea, a reprezentat pentru mine un prilej de dezvoltare personală. Au fost ani prolifici, în care lucrurile s-au dezvoltat cu rapiditate și valoarea s-a construit văzând cu ochii. Am coordonat modulul interdisciplinar timp de doi ani (concepând programele și implementând opționalele Știință și etică și Este formatul matriceal util în studiul disciplinelor științifice?) și de fiecare dată am verificat conceperea modulelor prin parcurgerea în paralel a unor forme de completare a studiilor (masterat în cadrul Facultății de litere a Universității Suceava sau curs susținut de formatori ai Institutului de științe ale educației București).

Cea mai vie amintire a acestor ani este interacțiunea cu profesorii francezi din cadrul AGIR, care, fiind structuri psiho-intelectuale complexe și foarte plăcute erau conștienți de ceea ce înseamnă barierele de limbă, cultură, obișnuințe, legislație etc și, în consecință, erau dispuși să-și repete performările de un număr mare de ori, până la obținerea primelor reacții din partea interlocutorilor. Mai târziu, când a trebuit, în interacțiune cu nativi francezi, să procesez informația ca răspuns la stimuli unici, am tras concluzia că bătălia pentru descoperirea și stăpânirea limbii și culturii franceze este una personală. Astăzi duc această bătălie, luând cu mine elevi ai claselor bilingve de franceză din colegiu.

 

Glaser Antonela Gabriela – profesor de istorie

După anul 2003 Colegiul Național Petru Rareș participă la un program ce vizează diversificarea, modernizarea și consolidarea învățământului bilingv francofon. Programul presupune mai multe inovații – învățământul disciplinelor non-lingvistice în franceză, derularea unor module interdisciplinare, probe suplimentare la bacalaureat. Datorită participării la acest program, cea mai veche secție bilingvă din liceul nostru s-a adaptat mai repede la schimburile din sistemul educativ român. Pentru elevi această secție este un câștig. În cadrul modulului din clasa a XI-a ei pot lucra într-un mod diferit, într-o manieră practică. Pe de altă parte, elevii își pot dezvolta imaginația și creativitatea. Putem spune că acest modul a favorizat dezvoltarea, afirmarea personalității lor, i-a învățat să știe, să știe să facă și să facă.

În afară de asta, rezultatele secției bilingve și a bacalaureatului francofon oferă absolvenților de liceu o altă perspectivă, atât în cadrul universităților române, cât și în cele din Franța și, bineînțeles, către piața muncii. Avantajele programului au fost resimțite și de profesori. Au beneficiat de stagii de pregătire lingvistică, metodologice și de management instituțional organizate în cadrul CIEP – Sevres, CAVILAM, ELC. De asemenea, au avut ocazia de a interacționa cu profesori de la alte licee, de a-și îmbogăți cunoștințele științifice și de a stăpâni mai bine limba franceză. Trebuie să precizăm că liceul nostru are posibilitatea de a oferi elevilor un învățământ francofon pentru mai multe discipline non-lingvistice – matematică, biologie, fizică, chimie, geografie, istorie, asigurate de 7 profesori ce au certificate de DALF și DELF.